Kematian Besar-Besaran Orang Kazakh Pada Tahun 1930-an: Betapa Kejamnya Rejim Soviet?

Oleh Penyumbang INS

KUALA LUMPUR, Malaysia:Penindasan politik pada separuh pertama abad yang lalu telah menggugat kehidupan berjuta-juta rakyat bekas Kesatuan Soviet. Lebih daripada 100,000 orang telah dihukum secara tidak adil di Kazakhstan, dan suku daripada mereka telah menerima hukuman mati.

Menurut beberapa anggaran data yang diperolehi, pada tahun 1931-1933 lebih daripada 40 peratus penduduk Kazakh maut akibat kebuluran disebabkan oleh dasar pengkolektifan Stalin yang zalim.  

Penindasan Stalinis yang berlaku pada tahun 1930-an telah meragut nyawa ribuan rakyat Kazakh dan mengakibatkan kematian besar-besaran para intelektual Kazakhstan - ahli aktif parti politik "Alash Orda" yang ditubuhkan pada tahun 1917.

Para pemimpin gerakan "Alash" telah memperjuangkan pelaksanaan langkah utama dan terpenting yang bertujuan untuk penjajahan dan pencapaian objektif demokrasi umum.  

Pada masa yang sama dasar Parti Komunis Kebangsaan telah beralih daripada prinsip penentuan nasib sendiri dalam penstrukturan negara, dan idea kesaksamaan sosial menjadi ketara mendominasi terhadap idea kebebasan.

Kemunculan generasi elit negara yang baru di Kesatuan Soviet merasakan ancaman penindasan keamanan diri tergantung di atas mereka tertakluk kepada pelaksanaan politik dan tuduhan mempunyai "kecenderungan nasionalis" atau "pan-Turkic" atau "pan-Islamis".

Oleh itu, ikatan semula jadi tetapi rapuh antara generasi telah terlerai. Ia dilakukan bagi menarik generasi negara yang semakin meningkat kepada fahaman Komunis yang baru di mana sesuatu agama yang tidak mempunyai tempat terhadap nilai-nilai kebangsaan.

Beberapa ahli "Alash Orda" dan tokoh masyarakat terkemuka ditangkap atas tuduhan palsu: Penulis dan Pendidik, Akhmet Baitursynov; Wartawan, Guru, Penulis dan Saintis Alam Sekitar, Alikhan Bokeikhanov; Penyair dan Penulis, Mirzhakyp Dulatov; Jurutera, Mukhametzhan Tynyshbayev; Penyair, Magzhan Zhumabayev; Penyair dan Penulis, Saken Seifullin; Penyair dan Penulis, Ilyas Zhansugirov; Penulis, Beimbet Mailin; Doktor Tentera dan Saintis, Sanzhar Asfendiyarov; dan tokoh politik, Turar Ryskulov.

Sebahagian daripada mereka telah ditembak, dan yang lain telah maut di kem. Pada tahun 1937, kebanyakan mangsa yang terselamat kemudiannya didakwa semula dan dibunuh atau dibuang ke negeri-negeri lain di Kesatuan Soviet.

Sebelas kem buruh paksa Soviet telah diwujudkan di wilayah Kazakhstan, di mana mangsa yang ditindas dan ahli keluarga mereka ditahan dalam keadaan yang kejam. Antaranya ialah ALZHIR (Kem Akmolinsk bagi Isteri-isteri Pengkhianat Tanah Air) di Wilayah Akmola serta kem buruh Karaganda (Karlag) di Wilayah Karaganda. Tapak-tapak ini kini berfungsi sebagai kompleks peringatan sejarah.

Mangsa-mangsa penindasan tersebut juga merupakan etnik yang tinggal di wilayah Kesatuan Soviet, oleh itu, bersama-sama dengan rakyat Kazakh, 1.5 juta wakil kumpulan etnik yang lain telah dihantar pulang secara paksa ke Kazakhstan dan mengalami penganiayaan. Antaranya ialah Chechen, Ingush, Jerman, Korea, Turki, Iran, Tatar Crimean dan Poland.

Selepas kematian Stalin pada tahun 1953, komuniti politik telah mengkaji semula kes-kes tersebut dan kebanyakan daripada mereka yang ditindas dibebaskan dari penjara, sementara mereka yang ditembak atau mati telah diangkat secara anumerta. Kazakhstan telah meneruskan pelaksanaan ini sejak daripada kemerdekaannya.

Tarikh 31 Mei diisytiharkan sebagai Hari Memperingati Mangsa Penindasan Politik dan Kebuluran, hari di mana rakyat mengingati salah satu lembaran paling gelap dalam sejarahnya.

Pada tahun 2020, bagi menyelesaikan pemulihan mangsa daripada penindasan politik, sebuah suruhanjaya negara dengan tugas penting telah ditubuhkan untuk mengembalikan keadilan sejarah kepada semua mangsa yang tidak bersalah di Kazakhstan.