Oleh Tariq Ismail

Negara telah mengundi, dan buat pertama kali dalam sejarah negara kita, kita mempunyai Parlimen yang digantung. Tiga hari selepas undian dikira, satu negara menanti dengan cemas siapa yang akan menerajui jawatan Perdana Menteri.

Seseorang pernah bertanya kepada saya - “Tuan, apabila orang Melayu tidak mempunyai apa-apa, ke mana mereka akan pergi? Jika semuanya gagal, apakah perkara terakhir yang menjadikan anda seorang Melayu?. Jawapannya ialah agama.

Perbuatan solat, menghadap dan bersujud di hadapan Allah SWT sememangnya satu tindakan yang mulia, terutamanya semasa hidup yang bergelora. Walau bagaimanapun, dalam masa sedemikian, orang ramai mencari ketenangan kepada mereka yang boleh memberi mereka penyelesaian. Jika ahli politik tidak, maka siapa?

Islam itu Mulia, dan boleh membawa keselamatan, tetapi menyediakannya dengan penunggang agama dan kenyataan taksub dari segelintir desperado yang bukan Islam, boleh mengubah sesuatu yang indah menjadi sesuatu yang sangat berbahaya.

Pada masa ini, kita mempunyai seorang lelaki yang telah terbukti sebagai “political animal” yang mahir, khianat yang telah terbukti bukan sahaja pembohong, tetapi dia akan menggunakan agama dan bangsa untuk menjadi Perdana Menteri. Dia telah terbukti gagal sebagai Perdana Menteri.

Jawatan Perdana Menteri bukan sekadar kerusi mahupun kedudukan glamor. Ia adalah satu kewajipan, yang mengutamakan keselamatan, kehormatan dan kebajikan negara serta rakyatnya. Ia adalah satu tanggungjawab yang berat, yang meminta seseorang untuk menjalankan tugasnya tanpa rasa takut atau bersemangat dengan rasa jujur dan penuh integriti.

Jika DAP dan Anwar Ibrahim bermusuh sedemikian, mengapa beliau menikam belakang Tun Mahathir dan mencipta pembohongan itu semua atas nama agama dan bangsa?

Saya seorang jantan, dan apabila berhadapan dengan kesusahan dan cabaran, saya akan bangkit dan berhujah dengan fakta dan angka tanpa bongkak.

Saya tidak mempertahankan Superman DAP sama sekali. Dia patut dimasukkan ke dalam penjara kerana apa yang dia katakan. Tetapi kita mesti mendekatinya secara berbeza daripada cuba menghasut keganasan.

Orang Melayu memilih alternatif kepada UMNO, kita harus menghormati itu.

Tetapi untuk menggunakan emosi dalam mengancam bahawa budaya dan mata pencarian Melayu akan terhakis adalah tidak salah, tetapi bertentangan dengan perlembagaan dan bertentangan dengan Rukunnegara.

Ini adalah kelemahan UMNO dan Pejuang kerana tidak memberikan usaha dan cadangan yang mencukupi dalam menyediakan penyelesaian yang diperlukan untuk mengurangkan jurang ketidaksamaan pendapatan.

Orang Melayu tidak boleh maju tanpa usaha gabungan daripada kaum lain, begitu juga sebaliknya. Keharmonian dan kemakmuran kaum yang kita semua kongsi boleh dicapai, tanpa pemimpin yang mempunyai ego besar.

Siapa yang menjadi Perdana Menteri, saya ucapkan selamat maju jaya dan tahniah. Tetapi lakukan dengan hati dan hati nurani yang bersih, dan bukan kerana pengalaman politik anda selama 40 tahun.

*Tariq Ismail ialah ahli Majlis Eksekutif Pejuang.*